Selasa, 23 November 2010

KisahKedaiKopi




Ini kisah suatu petang,
Sorang botak bersama teman-teman,
Di kedai makan duduk bersembang,
Bermacam cerita jadi bualan.

Cerita pasal jati diri,
Cerita pasal integriti,
Cerita pasal kena tinggal bini,
Cerita pasal royalti lagi....
Cerita pasal masa kini....
Orang sekeliling pakat perati...
Sakan bercerita kalahkan menteri...he3...

Terbawak bincang 1 kisah...
Kisah pasal subjek sejarah,
Subjek dulu-dulu belaja kat sekolah...
Dah nak jadi subjek wajib lulus dah...
Sejarah yang masih dijajah.....
Hmm...mula tertanya, ‘perlukah???’..

Orang kata,kuat diri dari rohani...
Bukan setakat sihat jasmani...
Jadi kena la mula dari pengisian hati...
Macamana nak bagi jadi???
Tentula balik pada hukum tentu Ilahi....
Bukan dengan gubal,pinda sana sini....
Sesuka hati!!!

Ni pandangan dari orang peringkat umur senja,
Pendidikan agama dan sama waktu dengannya kan paling utama...
Jadi kunci selesai masalah remaja sedia ada...
Yang nak pi angkat benda laen tu pasaipa...nak tunjuk semangat perwira 1 malaysia ka???
Atuk dah geleng garu kepala...
Penat dop pikir kat mana rasionalnya....

Orang bawah macam atuk ni macam ni ja la...
Boleh dop cerita saja-saja...
Dengaq xdengaq tu dah lain cerita...
Angpa kat atas nuu haaa...
Jangan la dop katop mata...
Ada mata tu....BUKA!!!....


p/s:bila sesat,jgn terus sesat.

‘kalau xnak memuji,jangan mengeji’



Dah jadi lumrah dalam masyarakat kita hari ini, 2 perkara :memuji dan mengeji.

Memuji (didefinisikan sebagai ungkapan kata-kata manis kepada seseorang atau lebih individu). Memuji sering dilakukan bila mana ingin mengambil hati a.k.a mengipas a.k.a membodek seseorang atas kepentingan tertentu. Keadaan memuji ini berlaku dalam situasi ‘berdepan’ yakni apabila si tukang puji bertentang mata dengan si yang kena puji yang mempunyai kepentingan tertentu tersebut.

Mengeji..(didefinisikan sebagai perbuatan mengata atau mengeluarkan sesuatu perkataan yang tidak elok/baik secara melampau-lampau kepada seorang atau berorang-orang(lebih dari seorang) ).perbuatan ini kebiasaanya ditujukan khas kepada seseorang/berorang-orang yang tidak disukai a.k.a dibenci daripada seorang/berorang-orang yang menyampah a.k.a xpuas ati a.k.a iri hati dengan seorang/berorang-orang tersebut atas alasan yang tertentu. Keadaan ini kebiasaannya wujud dalam situasi ‘cakap belakang’dimana orang yang dikeji tidak berada dalam lingkungan kawasan forum pengejian dijalankan.

Memuji dan mengeji kebiasaanya berlaku dalam situasi yang berbeza dan dalam bentuk penyampaian niat yang berbeza. Namun,ianya juga wujud dalam 1 keadaan yang dinamakan ‘depan puji,belakang keji’. Keadaan ini wujud bilamana seorang/berorang-orang itu sebenarnya tidak suka a.k.a tidak boleh menerima a.k.a tidak berpuas hati dengan sesuatu benda atau perkara yang datang daripada seorang/berorang-orang individu. Namun atas sebab menjaga kepentingan peribadi/kepentingan tertentu,pelaku akan terpaksa/buat-buat terima apa sahaja yang dikatakan oleh orang-orang yang mempunyai kepentingan tersebut. Namun disebalik penerimaan kononya itu, pelaku akan melahirkan segala ketidak puasan hati dalam bentuk kata-kata kejian a.k.a mengumpat secara melampau-lampau tanpa diketahui orang-orang berkepentingan terbabit. Inilah yang dikatakan, ‘cakap depan xberani,cakap belakang berapi-rapi’.



p/s:kepala dop kena pijak pun kata xpa,asalkan dapat huluq kot mna2.....

RambutSamaHitamkah?



Dulu gua ada rambut...sekarang pun ada lagi,sikit....rambut gua dulu,panjang xpanjang,pendek xpendek r..rambut gua hitam...simpan pendek ok la..simpan panjang,ada kerinting hujung-hujung...gua penah kasi straighten rambut gua time panjang...kasi nampak lurus,ikal mayang...tapi gua xpenah kaler rambut gua,tukar warna hitam jadi warna perang atau warna-warna garang...gua bia hitam pasal gua memeng xska kaler rambut n orang yang kaler rambut pun gua agak xsuka pandang...

zaman sekarang gua tengok ramai orang suka kaler-kjaler rambut dorang...baik lelaki baik perempuan...budak kecik jugak xterkecuali dri kaler rambut hitam jadi perang2...

‘rambut sama hitam,hati lain-lain’//

Cikgu gua penah sebut masa gua still tingkatan...kalau rambut dah xsama hitam lagi sekarang,apa lagi nk harapkan hati orang...
Hati gua hitam...hisap rokok siang malam..

p/s:jgn salahkan orang kalau silap pandang....

Isnin, 8 November 2010

BahItuBanjir

sekali lagi hujan turun tanpa henti...di sesetengah kawasan air sudah mulai naik..keadaan semakin hari semakin parah...kawasan yang dulunya tidak pernah menerima kenaikan paras air melebihi paras meter merbahaya sudah mula menggila...

'banjir kali ni btoi2 luaqq jangka...2 kali gnda besaq dri taun 2005...'
'xbesa kawasan ni bnjir sebelum ni...tapi kali ni kena jugak..'
'memang xtaw nak kata la pasal bnjir kli ni...'

bermacam luahan daripada orang yang aku jumpa...xcukup dengan luahan.ada jugak sesetengah pihak yang berbalah...mencari salah..

'salah dia pasal xbuat macamni......'
'depa salah pasai xmacam tue...'
'salah,salah,salah'.....

aku dengar dan tersenyum...SUKA.


P/S:ringankan beban.....hulurkan bantuan...

Ahad, 10 Oktober 2010

HakikatTersingkap

Bermula Nur itu baginya membukakan daripada Hakikat segala perkara dan mata hati itu baginya Hukum akan yang telah nyata baginya daripada yang baik atau yang jahat.


Dan hati itu baginya berhadap dan membelakang dengan sekira-kira yang dibukakan baginya oleh mata hati itu. Maka apabila ketiadaan Nur dan ketiadaan mata hati, maka jadilah hati itu berjalan seperti berjalan orang yang buta. Maka melihatnya akan pekerjaan itu atas bukan perkaranya dan didatangkan padanya pada bukan tempatnya.




p/s:hakikatnya hati jika ingin,berterabur berjuta dikait jua....

Isnin, 4 Oktober 2010

BiolissME??whatttDAAAAA...



bila terlalu banyak alasan....
kau telah sempitkan jalan yg luas terbentang...

bila terlalu banyak alasan....
kau telah mengangkat kelemahan menutup kekuatan....

bila terlalu banyak alasan....
kau telah jadikan sesuatu yang terang berubah kelam....

bila terlalu banyak alasan....
kau telah jadikan sesuatu yang senang kepada bebanan.....

itu..ini...
ini....itu....

pendirian...yang disuarakan dari dalam...

ketidaksediaan....memegang harapan untuk dijulang...

semua itu kepalsuan semata yang cuba menggantikan kenyataan...

mudah bagi kau...
senang bagi kau...
kecil bagi kau....
untuk memandang kehidupan....

mencari...
memilih..
jalan mudah melepaskan...


ya...hidup ini...mudah...kan???



p/s:akuberjalandiatasjalanyangpenuhdenganalasan...jauhsekalimerasaipenghargaan...

Sabtu, 2 Oktober 2010

Kronologi harini...(realiti mencari identiti)

4:30am-celik mata..capai nset,tgok jam..ada mesej,baca tanpa niat...lalok...tgok kanan,yob tidoq agi...tarik selimut..pejam balik!!

6:00am-bukak mata,kalih kanan..uih,yob dah xda di kamar pembaringan..kalih kiri..laa..dh tecegat pkai towel dpn pintu,ketaq2 sejuk ru pas mndi..bangkit,buang selimut jauh2...godaan ja law terus dop dekat2...capai towel...g mandi!!

6:30am-suda siap pakai suar dalam,suar lua,baju dalam,baju lua,tali leher a.k.a TAI.....seperay mnyak wngi lebih kurang 2 3 sembur.....buang kasut kat luar umah...carik2 stokin,selonggok dalam sangkar pakaian yg xberbasuh..amik satu2,cium bau...ha,ada lg spasang yg bau xbpa kaw...amik,sarung kat kaki...pakai kasut..yess..da siap nk g skolah!!

7:00-1:00pm-sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar dengan kehadiran pelajar2 yang tidak sampai pun suku bilangan!!!(arini sabtu,skola ganti bg skola aku dan bbrapa skola yg lain)

1:30-2:30-BALIK dari sekolah...beberapa agenda telah dilakukan...antaranya adalah :
• Basuh baju
• Basuh moto
• Besiap ke................xdak arah!!!!

2:30pm-setat moto EX5 kaler biru terang yg bajet shining itu...lap helmet NOVA kaler putih yg baru pas kena hujan minggu lepas...capai peneman (wallet baru kaler etam yg ORG bagi,sbungkus okok winston light yg dh kemek,lighter cricket kaler merah)...selak2 dompet...ada 4 keping duet kaler merah..congak2,darab,bahagi,tambah,tolak.....cakap CUKUP!!! Sekuat ati..EX5 kaler biru terang meluncur...laju,gagah....

4lebih2 pm-sampai tman universiti...g kedai jam..tukar betri jam..g giant..meluru mencari mesin cucuk duet(dgn hrpn kot2 baki seratos aritu menjadi seribu,10ribu,mahupun sejuta..ini hnya berangan ok!!)..oh..paparan BAKI AKAUN ANDA amat tidak memuaskan hati..geleng kepala sampai pening dpan mesin cucuk duet itu..tnpa ada sbrg urusniaga,trik kad merah itu dgn pelan2..lemah layu masuk dlm wallet baru ORG bagi.....kpala kosong!!

4:30pm-7:30pm: beberapa aktiviti telah dilakukan. Diantaranya adalah :
• Karoke selama sejam secara solo didalam standard room berharga #$$%$%$%^ inggit..setin coke bharga 2engget setengah!!!dbawa bersama...lagu ct nurhaliza pun aku tibai!!!!
• Layan cita MAGIKA...fuhhh...bes2 idea EDRY KRU>>EDRY wat MAGIKA,menjadi...aku wat magik,xjadi2!!!!

-dek krana tlalu berjoli,aku telah melakukan bberapa pkara yg wat aku kena bebel oley sorg ustazah.....aku tlupa smyg asar!!!,magrib pon!!!teknik melarikan diri adalah dgn.....’he3..japg...QADA...’.hampeh tol gua!!!!



Org selalu...kejar dunia lebih dari kejar akhirat....ini bukan cakap2 pasal org lain,tp pasal diri aku sendiri ..kadang terlupa dgn tnggungjwb atas sebab yg xsepatutnya...jgn ikut perangai aku!!!apa2pon,semayang dulu...semayang tiang agama....kerana sembahyanglah soal pertama apabila kita TERTIMBUS DISANA>


p/s:baki akaun dunia kering,pening kepala....akaun akhirat yg tah macamna rupa tu,xisaw plak????dunia smntara...akhirat selamanya...

Isnin, 20 September 2010

SejakBila???

sejak bila....
yang dipandang bukan lagi terangnya bulan..
tp merintih ibarat pungguk menunggu jatuhnya bulan ke riba...
sejak bila...
yang dipandang bukan lg sinar mentari memberi sinar pada insan....
tp merungut matahari membakar kulit putih menjadi kelam...
sejak bila...
yang dipandang bukan lagi indah pendakian...
tp gayat pada ketinggian pula jadi alasan...
sejak bila keindahan...menjadi suatu kebencian...?
sejak bila perasaan menjadi suatu bebanan...??
sejak bila...
yang dipandang bukan lagi keperluan...
tp dilakukan penyingkiran demi penyingkiran...
sejak bila...
idaman itu menjadi igauan...menakutkan..

bila mengharap pohon berbuah rendang...bila mengharap pohon berbunga rendang...
menjadi hanya sebuah pohon kosong berakar tunjang...

apa lagi guna pengharapan....


p/s:perlukah dizahirkan untuk sesuatu yang pasti menyakitkan..???

Sabtu, 4 September 2010

RepairKalauRosak



Saya jumpa radio..radio itu sudah lama..berhabuk dan sudah xbuleh guna..tanya sama cik kakak,'bolehkah saya cuba2 tengok sakit itu radio?manalah tawu dapat saya mengubat kesakitan beliau.'cik kakak angguk2..'silakanlah' jawab cik kakak sambil membuat muka seakan xpecaya saya buley merepair itu radio...


Saya mencari segala alat maw repair itu radio..playar,screwdrver..itu benda pling penting..dengan berbekalkan keazaman yang agak tinggi,saya pn membogelkan itu radio lama...saya tengok didalamnya...waah,memang radio ini sudah lama...komponen2 penting sudah terbakar..wayar2 sudah putus n ada jgak yang tak da..patot r radio ini tidak boleh diguna..

Setelah wayar2 diganti,komponen ditukar ganti ngan radio kecik sebijik lagi..saya pakaikan semula baaju cik radio lama..terus xsaba2 pasangkan plug radio..bismillahirrahmanirrahim....jari mnjentik suis on...zessss..fezzz...fzzzz...hsssss....ha3...suda kua dia bnya bnyi...kalau tidak beliau bisu..step seterusnya, terai set chanel untuk beliau bersuara...jeng3...1st song kua.....


“Luar dan dalam
Tiada rahsia
Lafaz dan diam
Dah pun ku bacanya
Langkah dan ragam
Hanya mencinta bahagia
Dalam cinta harus saling percaya
Dalam cinta harus berani pasrah
Dalam cinta harus janganlah goyah
Dalam cinta harus sejiwa”


Lalalalalalalalala..lagu mila....

Operasi berjaya....=)



p/s:belom sempat lagu mila abes,radio itu mula BISU balik..rosakk lagi......


Jangan la dop berterima kasih dekat benda yg aku terpaksa bagi...aku benci..ingat aku rela ka dop kata ayat lagu tu?egat aku maw angguk saja ka pa ang request kat aku??dak2..aku xrela,aku xmaw...tp 2 kalau aku buleh..tp masalahnya aku xbuleh watpa dri rela pksa ngan angguk tima apa ja ang kata...ang kata benda 2 bek untuk ang..bek untuk aku..bek untuk kita..kalau ang sndri dh kata lagu tue,aku nk bangkang pa lg...kot betui la 2 bek untuk ang ngan aku..aku ni,mak pak ajaq jgn dop paksa org..jgn dop bg sakit anak org...pasai depa kata ‘hang 2 pon org,ang xdak hak sakitkn org yg sama hak dgn hang’...awai 2 aku bengong nk paham ayat sastera mak ayah aku 2...tp dah besaq2 guni aku setat paham..sikit2 aku blajaq paham...walaupn aku xbapa cukup nk paham suma benda lam hidup ni,tp aku cuba...ramai dh dop fedup ngan aku sal kes cuba2 ni..depa kata aku pandai ckp saja,wat xsmpai ke mana pon..Ya ALLah..aku manusia.lemah,tersalah 2..aku la 2...xdak besa kata dalam buku teks sivik tingkatan 1 yang bila kita cuba ubah salah,kita 100 percent akan berubah..faktor nk mengubah pun bukan dekat sorg individu 2 ja..law xsokong,law xsapot..lagumana nk jadi??ang putuih asa awai...aku kecewa sgt..tipu sungguh la kalau aku kata aku ok...tobat,aku tengah xok...



p/s:bilabanyaksangatakudahxretinakmengira

OrigamiBentukHati




Semalam sebelum tidur,Aku ambik sebuah majalah..konon nk jadi orang ilmiah,kena banyak membaca buku..baca,baca,baca(baca dgn nada menekan+sedikit tegas)..itu kata cikgu aku....


aku belek setiap helaian mencari kot2 ada cerita yang menarik...
macam biasa,kisah menarik xlari dari cerita yang kejam2..bunuh,buang,gila,terbalik,terkalih..macam2...haih,dunia2...dalam dop melakukan upacara pembelekan itu,sekali aku terselak page ‘mari belajar origami mudah’..harini punya ajaran nak wat origami bentuk hati...bahan diperlukan xbanyak..juz kertas petak..terus teringat zaman sekolah,dulu ada kawan tolong watkan origami ni..tp tah kemana hilang pun aku xtaw....besala,lama2 xsuma benda kita akan ingat..

aku pun terus cari kertas segi 4..cari punya cari,aku xjumpa..(ayat sebenar:aku xcari pon)..las2,aku capai wallet baru pemberian sorang KAWAN..aku amik selai duet singgit..dengan semangat yg konon bekobar2 maw hasilkan sebuah hasil seni,aku pon mula melipat2 duet singgit itu..aku folo setiap step dlm buku...sekali,xjadik...2 kali...dh nk jdik...3 kali,xjadik blik....pelan2 aku dh mula asa aku ni xbrbkat lam seni mlipat2 ni...

duet singgit td yg awalnya suci bersih licin macam kulit baby dah jadi mcm kulit nenek2 yg xguna botox..bekedut2...sebagai seorang yg amat sabar,aku pon tutup majalah tersebut..sebelom duet singgit menjadi duet rupiah indonesia yg terbakar, aku masukkan beliau ke dalam dompet balik...sudah2...aku xnak wat origami bentuk hati itu lagi.



p/s:benda mudah pon jd susah law cepat putus asa......

Selasa, 24 Ogos 2010

TerikatIkatan




Keyakinan dan kepercayaan...dua perkara yang berbeza.dari sudut makna dan juga ejanya.percaya xsemestinnya yakin...keyakinan pasti terkandung bersamanya percaya. Tiada ragu untuk aku..kerana aku yakini itu adalah kepercayaanku...namun jika masih kabur bagi kamu, biarkan saja aku dengan keyakinanku itu..kerana aku mahu hanya satu..hanya itu.


p/s:rentaplah dengan seribu,pasti tetap berpegang pada satu.

PahlawanMelayuDulu2



Sekali lagi bicara berkisar tentang kisah bangsa aku..bangsa yang suatu ketika dulu begitu jitu...padu..bangsa yang kini menjadi haru biru,begitu ringan untuk dilayangkan dengan hanya sekali hembusan..bangsa aku yang kini kian...mELAYU..

Berdiri dulu satu atau lebih pihak yang terasnya adalah mepertahan dan mendaulatkan bangsa aku..yang perjuangannya adalah mengangkat hak dan kepentingan bangsa aku..yang hidup individu adalah untuk kepentingan bangsa aku...

Itu dulu...

Wadah hari ini jauh berbeza sama sekali dari dahulu...kepentingan bangsa aku dijadikan topeng untuk mencari seberapa mungkin kepentingan individu..yang lantang bersuara kononya perlu mempertahankan bangsa aku,mereka itulah hantu yang menjahanamkan istilah gahnya bangsa aku...berdiri mereka diatas lantai kepercayaan bangsa aku,namun dihentak dengan janji dan ikrar yang semuanya palsu..

Bertopengkan bangsa demi nafsu....memperbodohkan orang-orang sedarah demi kuasa mengarah..

Apa lagi yang bakal tergadai selepas ini..apa lagi yang bakal tinggal pada bangsa aku suatu hari nanti...xkan melayu hilang didunia kata hang tuah,mungkin hanya kata manis catatan sejarah??



p/s:bangunan tinggi mana pun roboh kalau tapak xutuh.

Ahad, 22 Ogos 2010

AngkatTanganSorakRamai2



Xberapa hari lagi…hari itu akan datang…

Sorakan…muzik2 itu akan berkumandang…

Suasana serupa agaknya yang aku bayangkan..

Bezanya…mungkin kali ini ianya datang bersama Kerahmatan…

Menumpang tuah ramadhan,bulan segala peluang…

Dikira-kira,dihitung-hitung…

Lama sudah…

Kalau tanam padi..dah berulang tanam..

Kalau tanam pokok..dah bagi hasil berkoyan…

Kalau tanam benih..dah boleh digelar moyang…

Orang cakap,makin berumur makin matang…

Tapi…ni lain plak yang aku pandang…

Makin lama…makin jadi xketahuan…

Makin tunduk…

Makin nak tertumbang…

Makin lesu….

Makin kurang ngam…



Tunggu sahajalah hari itu…

….yang pasti,menang sorak akan terus kedengaran…makin kuat…….




p/s:apaAkuMerapu

SendiriAku



Aku bukannya bebal
Aku bukanya tolol..
Aku bukanya bodoh…

Aku Dengar apa yg kau Suara…
Aku Nampak apa yang kau Laku…

Diam aku membisu
Membiarkan putar waktu berlalu.…
Yakinku…maha agung menentu..
Kerna pasti jika sesuatu itu sudah ditentu milikmu…

Maka ia PASTI…jadi milikmu.

p/s:StandardLaJalanLurusAdaLoobang

Rabu, 4 Ogos 2010

TiangYangKuGenggam

1 tiang yang dipegang...

Aku ingin terus memegang..erat...

Tapi...

Tiang itu mulai goyang...

Datang ribut..datang taufan...

Menghayun..

Sesekali hebat...sesekali sekadar menyinggah lalu...

Taufan terlalu kencang..?

Atau...

tiang tidak cukup kuat menahan hentaman..?

aku bukan bermain suatu permainan....

terus memegang tiang...itu harapan...itu impian....

mungkin atau tidak...

haruskah menyerah pada keadaan????




p/s:akuxluakdengankesalahantapiakubukansampahbuangan

Selasa, 20 Julai 2010

MenyentuhAku



Kenapa harus terus hidup dalam sejarah...jika mahu menerus langkah? Kadangkala kita terbelenggu dengan masa silam, yang menyekat kemaraan kita dalam menuju kearah masa hadapan..terus2an membiarkan diri terus dibayangi cerita2 semalam,adakala mampu memberikan pulangan positif..namun, banding bezanya membawa lebih kesan negatif daripada kesan positif..


Jika semalam,mata menangis menzahir kesedihan..biarkan titis air mata itu jadi yang terakhirnya kesedihan..mungkinkah????
Jiwa merasai...hati menghayati...akal beremosi...


Tidak mungkin begitu pasti untuk memberi jaminan tiada lagi titis itu pada masa akan datang kerana kesedihan itu boleh datang bila2 sahaja tanpa memberikan petanda bakal kehadirannya...semalam,mungkin ia datang dengan cara yang berbeza..harini mungkin menjengah dengan cara lain pula...esok atau lusa..entah bagaimana hadirnya....mampukah menduga???


Jika mahu terus dengan semalam..adilkah untuk melaksanakan hari ini yang sekarang???
Jika semalam jadi sandaran...jadi pentas memberi pengajaran,xsalah untuk terus mengingati semalam...
Namun jika semalam menjadi lautan bergelombang yang melemaskan....untuk apa terus membiarkan diri tenggelam????

Sedarilah..semalam bukanlah penentu segalanya..selagi dikurnia nafas, keizinan Tuhan..teruslah berjalan..teruslah ciptakan cerita2 baru kehidupan...semalam yang kelam bukan noktah...semalam yang girang bukanlah sentiasa berpanjangan...
...............................................................................................................................................................


p/s: semalam aku kat situ...harini aku kat sini dan bila kita terjaga dari tidur,bersyukurlah kerana kita masih hidup untuk perjuangan......

Orientall88-TintaBerbicara

Rabu, 16 Jun 2010

cakap2 pasal...OBJEKTIF vs MASA.

‘menetapkan tempoh bagi mencapai sesuatu perkara,adalah sesuatu cara yang baik untuk memotivasikan diri supaya dapat mencapai objektif yang dikehendaki..namun,penetapan haruslah rasional dengan tidak terlalu bersifat menekan..objektif perlulah realistik dengan tempoh2 yang ditetapkan..objektif besar misalnya, tidak boleh ditetapkan dalam selang tempoh yang terlalu singkat kerana dikhuatiri akan memberikan kesan kepada pelaku dan juga kepada perkembangan sesuatu objektif..adalah baik untuk menyeimbangkan diantara masa dengan objektif yang sesuai supaya setiap aktiviti kearah mencapai objektif dapat dijana secara optimum..’
*ini adalah pendapat penulis semata2.....

p/s:tangan nak capai,xsampai2...

SatuCerita

Suatu ketika...
bila..kau disatu tempat yang kau tanpa apa2...angan2mu melangit tinggi mahu menjadi orang kaya..memegang wang berjuta2..memiliki segala kereta mewah..memiliki mahligai beradu yang besar2 dan indah2...

hari ini...
bila kau miliki segala apa yg kau ingini,kau mungkin terlupa atau sengaja melupakan jalan yang kau daki untuk mencapai kau yang hariini...


hari ini..
bila segalanya yg kau kecapi..membuatkan kau lupa diri..lupa pada milik SANG PEMBERI..tenggelam dalam angan dan kemahuan nafsumu yang makin menggunung..
lumrahkah...
bila tanggang menjadi nakhoda,hilang terus dia sebelumnya....?



p/s: syukuri angan2 yang jadi kenyataan..

AkuMencoret

~Jika kau tidak dapat menerima apa dirimu seadanya,mana mungkin kau dapat menerima selain mu seadanya. ~

Perlu..

Bagiku..

Belajar..

Menerima..

Setiap...

Apa..

Diriku.


“Pokok cempedak di pinggir kali,
Menahan redup sinar mentari,
Aku budak belajar mengenali,
Erti hidup dan erti diri....”



p/s:musnah adat demi martabat..

PalingPendek

“pengalaman mengajar aku untuk menghargai setiap apa yang aku miliki harini..”

DiaManusia

aku hanya mampu memerhati dari jauh..kelibat seorang ibu yang berjalan lesu meninggalkan dapur pada hari itu...dibawa bersama linang air mata yang sedayanya cuba disekat di kalis kelopak mata..agar xtumpah di hadapan anak yg mungkin agak keterlaluan mempersoalkan tindak si ibu..kenapa perlu begitu..?terdetik soal itu tiba2 di benak hatiku..seolah2 kesedihan perasaan itu turut terkongsi bersamaku..aku hanya pemerhati..yang hanya memerhati tingkah2 manusia..aku hanya pemeerhati yang melihat isi jalan hidup yg sebenar2..namun,antara mereka dan aku..hakikat,aku kau dan dia juga punya rasa..punya hati. Dia ibu mu..salah,tempang langkahnya sekalipun,bukan cara itu kau harus menghukumi...aku ingin kau mengerti..sesekali kau perlu menyelami air mata itu agar hati dia x lagi dibasahi kelukaan dari mu..



p/s: memori disini cukup2 membahagiakan....BH.

TolakNafi

“ aku bukan macam tu...”

Adakah satu penafian..?

“Salah aku,tapi...”

Adakah satu penolakan..?

Tolak,nafi..adakah 1 persamaan..??

Kenapa..harus ada persamaan itu dalam perbezaan..??

Tinggal cakera fikir berputar dengan persoalan....
Adakah ini kenyataan..???




p/s: pemahaman aku xsehebat korg..

KhutbahKot?

Kita mara..bila org buat sesuatu yg kita xsuka...tp..sedar xsedar..kdg2 benda yg kita xsuka org buat dekat kita 2 la yang kita buat dekat orang..boley kita dicop pentingkan diri sendiri..???

x..xboley..mana boley orang ckap kita pentingkan diri,cakap xserupa bikin...itu teruk...kan?benda yang kita tahu keburukan kita..tapi law orang lain yang cakapkan tue,kita mula rasa gelora dalam dada...marah..kita plak cakapkan orang 2 saja mau cari masalah dengan kita...kita pun bagi alsan2 tolak knyataan kburukan kita tue...psal pada kita,orang xboley cakap pasal keburukan kita..kita lebih suka dengarkan suara2 manis orang menyanjung2 setiap pelakuan kita sebagai kena pada tempatnya..

hakikatnya...

kita memang pentingkan diri..ego dalam nak mengakui kesilapan sendiri..kononnya kita maw paparkan yang kita maksum dari melakukan kesilapan..Ya sahabat..mana ada manusia biasa yang maksum dari melakukan dosa apalagi melakukan kesilapan...kita bukan nabi..kita menyampah bila ada kisah pasal nabi palsu..tp cuba2 la renung balik..siket2...sikap kita yang mahukan semua org mengiyakan kita,dah mcm firaun..tuhan palsu.yg lebey teruk dari nabi palsu 2..

bukan takat menyampah..tah2 kita dah kena sumpah seranah...ha3..sama2 beringat..

p/s:ini bukan ceramah....

Khamis, 3 Jun 2010

XmudahBilaItuTerjadi




bila itu terjadi...aku terpaksa duduk diam dan mengambil tindakan berkecuali..ahh,smpai bila...smpai bila aku harus terus2 saja diam dan berkecuali...hanya memerhati mereka berapi2 mengangkat segala teori ideologi diri mereka masing2???aku juga ada ideologi aku sendiri..ideologi yg dipegang dari aku mula berdiri disini...perlukah aku suarakan?atau biar saja terus jadi diam...?aku cuba paham keadaan..bertindak mengikut kitaran atau lebih berani,melawan....itu perlukan kekuatan..ya..pasti perlukan banyak kekuatan..


p/s:ckp kuat xguna,maw xmaw cuba buat laa...

Sabtu, 29 Mei 2010

IniSebuahLagu

indahnya...bila pertemuan bermula...
tiada kata dapat ku beri...
hanya..senyuman terpahat..kukuh di hati.
namun semua itu..kini tinggal memori...
semuanya yang dulu..kini tiada lagi...tinggalkan hanya ku sendiri...

kau tinggalkan..ku disini...mengharapkan segala indah janji..
kau tinggalkan ku disini...menanti dan terus menanti...
tinggalkan kenangan bersamamu...

senyumanmu..aku rindu..
tiada yang akan dapat menggantikan dirimu...
aku ingin hanya kamu...selamanya terus bersama...

Rabu, 19 Mei 2010

BiakanDiaDalamDuniaDia

benarkan dia lakukan apa yg telah kau lakukan.....

kau dah berpesan....

“hidup bia jadi orang....yg bukan murahan”

Kau dah ingatkan....

“belaja itu kepentingan..keseronokkan itu sampingan”..

Biakan..sudah smpai masanya kau biarkan dia memandu haluannya sendiri...

Mungkin dia ada jalan dan cara dia sendiri...

Dari jauh,kau jadilah seorang pemerhati...

Biarkan...ianya terjadi.

semburanItuSakit

Kita xakan menyedari berharganya sesuatu hingga kita kehilangan sesuatu itu...senario biasa bagi sebuah pentas dinamakan kehidupan...

Perbuatan tanpa pertimbangan rasional mengusulkan kekesalan...tabiat biasa pelakon pentas kehidupan...

“Xpernah sesaat daku meragui apa yg telah daku temui...slama ini

Xpernah sesaat daku menyesali apa yg telah aku nikmati...apa ku alami...

Selagi hayat dikandung badan...

Xkan ku menyerah kalah..

Walau mimpiku musnah.. harapanku hancur...sayapku patah...kanku pancarkan cahaya seperti pelita ke serata dunia yg gelap gelita..

Sehingga hembusan nafas yg terakhir....”

aku mx maaf jika post2 aku yg lalu dan lpas2 bnyak berbaurkan perasaan diri aku sendiri...sehingga aku kadang terlupa dan lalai untuk cuba menjengah perasaan dan rasa diri org lain..aku mx maaf..kekhilafan itu mungkin disengajakan tanpa sedar..dan mungkin jga secara sedar tp dipengaruhi keegoan yg smmangnya ada dlm diri...orang bijak mencari jalan,org malas mencari alasan..berjuta.

p/s:kelam kabut kusut membusut..

Kawan aku ckp....


‘xleh buat yg banyak..ang buat sikit2...asalkan ang buat jgk dri xbuat lnsg..jgn dop kira apa org nk kata,psal yg slalu dop kata kat org 2 pon xsmestinya betol..depa 2 suka cari salah org len ja...jgn pasal org yg macam tue,ang putus semangat.kita keluar dari perut mak,kita xterus berlari...kita buat selow2..merangkak,bertatih,berjalan...’

“Sesekali telinga ni kna pekakkan...mata ni kna butakan..mulut ni kna bisukan...ang phm2 lah k..”

~jgn tkut utk cba wat mnda baek~

p/s: jgn tgu smpi sgala pncaindera dh xleh guna.....

buah kata

“kematangan tidak diukur dari segi perckapan dan yakin kau adalah seorang yg lebih matang dari terdahulunya engkau...kematangan juga bukanlah diukur dari betapa lamanya kau membina umurmu menjadi satu jumlah angka besar...kematangan adalah sesuatu yang dilahirkan dari pengalaman dan ditonjolkan melalui perbuatan...” (mahu jadi diri aku).

p/s: harap perjalanan ini dikurnia Tuhan dengan kemudahan..

ibu

Seorang ibu boleh menjaga sepuluh orang anak,namun sepuluh orang anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu...

Ibu suatu darjat yang aku mahu angkat setinggi2 darjat....melebihi segala darjat kebesaran keduniaan...

Secara teorinya jika ditanya setiap anak,sayangkah kamu pada ibumu?pastinya jawapan mereka “ya,aku amat sayang pada ibuku...”.secara praktikalnya...jika disuruh seorang anak menjaga ibunya yang sudah uzur..berapa ramai yang menganguk berani mengambil tugas ini dengan rela hati dan dengan rasa tangungjawab yang tinggi???

Kebendaan,keduniaan menutup rasa kebertanggungjawaban seorang anak kepada seorang ibu...kini.

“selamat hari ibu kepada mereka2 yang bergelar ibu”




p/s: selagi mereka masih ada...bahagiakan.

Isnin, 19 April 2010

OrangKitaBila.......



Bla hari tue dtg...

Mula la cerita2 karut marut akan dibentangkan..

Cni ckp sna..

Sna ckp cni...

Sama2 berebut nk menang...

Seyes asa mcm nk kasi penendang...

Bangang..

Orang 1 keturunan pn nk perang...

Knon msg2 tegak keadilan kebenaran..

Tp xsedar..lagak korang betol2 sumbang..

Mat sepet tepuk2 tgn...gelak terlentang...

Lama2 negara kelam kabut lintang pukang...

Sudah2 la wahai bangang...

Sedar diri..kita ni dh mkin tertingal kt blakang!!!!

jgn smpi tanah tumpah berpindah tuan!!!!



p/s: kentot aku busuk...kentut ko???

BraveItuBerani

Kau terlalu berani...

Untuk menghampiri sesuatu yg pernah...

1 ketika dulu membunuh hati dan perasaanmu...

Kau terlalu berani...

Untuk mendekati sesuatu yang pernah...

Terlalu hampir menolak mu tersungkur.....

Kau terlalu berani....

Untuk mula memulai...

Sesuatu yang seharusnya kau geruni....

Mengapa???

Mengapa kau terlalu berani untuk ini...???



p/s: emosi org pengaruhi situasi...nk apa lagi???!!!


Sabtu, 10 April 2010

PAPADONMESS


Kesakitan itu hanya sementara,pengajaran itu selama2nya…

Melayarkan kesakitan pada layar bisu mampu mendamaikan jiwa yang seakan2nya lesu….mungkin xbnyak yg mmpu direda namun sedikit lebih beerti dari tiada…pesan si orang tua, titiskan kesabaran pada nada kesedihan,makanya kamu akan beroleh kenikmatan dan kekuatan untuk waktu2 yg bakal mendatang. Sguh, jika xdicuba manakan tahu dtg dahulu.

Berserah langkah kedua,bukan pertama.

Munajat niat…sama memberi,sama menerima..

p/s: life is unfair ground…

obsesiSensitivitiMimpi


Kusut..seperti ada bongkah batu besar menghalang minda dari beroperasi sempurna.

Malam lepas ada mimpi. Mimpi pelangi datang dan pergi… harapkan dapat la menjangkaui reality tp cehh…mimpi sama sja seperti reality…reality pelangi yg dtg selepas hujan dan tba2 hilang dri pandangan…sekejap ja..xsempat pon menikmati keindahan yang terhidang. Balik2..hujannn.

Malam semalam…tido aku pnjang…mungkin sengaja terjadi dek kerana mimpi belom tersempurna episodnya lagi..kali ni..tergantung lagi tnpa dpt dsudahi…meninggalkan aku terbalut tebal dengan misteri..membuatkan lelap mataku berbantalkan teka-teki…harapkan hepi ending storii…tp..asyik2 tegntung n tergntung lagi…balik2..kna smbg bermimpi lg..

Malam ni…aku hrapkan mmpi 2 xdtg lgi..biala tergantung dri aku terus mengharapkan ending yg xpasti..

p/s: sedap mkn kfc dri tgok rempit v#....

monologCaittt

“saya nk jadi seorang perdana menteri cikgu..” bila cikgu Tanya cita2…(14 tahun sblom arini)

“bila dah jadi pilot nnti…abg nak bgi mak duit ribu2 sebulan…abg nk wak mak ayah naik aji..wak mak ayah terbang tinggi2…lpas2 leh wat kenduri ari2,,pangil org kg sana sini…he3…”..sembang ngan mak slom msuk rmc…(8 thun seblom arini)

“Aku nak jdi yb..bgun bumi baling ni..mundur sgt…nk hrap yb dop ada lani,time mengundi bukan men g tabor jnji..lpas mng,apa pon taraa..sama saja..undilah saya agar undi angpa xsia2..ha3”….SMKS, 5ar-razi..(5 tahun seblom arini)

“Untung dan rugi adat dalam pasaran ekonomi. Membangunkan ekonomi orang melayu untuk berada setapak dihadapan kaum mata sepet merupakan sesuatu yang kurang pasti tetapi bukan mustahil untuk dikecapi. Tugas aku sbgai org melayu,tugas kita sebagai pewaris ketuanan melayu..untuk sama2 jadikan ini bukan sekadar retorik”..stpm, business study..(3 tahun sblom arini)

“?????...jalani saja apa yang tersaji….??????”…utm,bakal cikgu kh(?)..(Kini dan harini..aku disini..dgn cerita lain lagi..cuba berpijak dibumi nyata.)

p/s: cerita zmn budak2 mmg buat aku gelak terbahak…

Sabtu, 3 April 2010

TerdidikkahAkuUntukMendidik




Masa selang masa…

Langkah selang langkah…

Hitung2…cpat sguh dah smpai ke harini……mula la peluh2 resah menitis laju…mempersoalkan kesediaan diri.xlama lagi..aku menghitung hari untuk melangkah ke satu lagi dimensi..dimensi menjadi seorang guru yang terisi dan berisi…

Pertamanya..kata guru@cikgu itu mungkin mudah untuk ditafsir sebagai satu bidang kerjaya. Yang tugasnya mudah..mengajar anak org jadi orang yang sebetulnya berguna. Namun kata sebalik guru@cikgu itu xmudah sebenarnya....peranan guru melangkaui sekadar membentuk pelajar yang bijak menulis,pandai membaca dan tahu mengira…

Besar tanggungjawab yang aku akan pikul…walau ini sekadar permulaan…praktik.

Aku akan cuba lakukan yang terbaik…insyaallah…

p/s: mengaja buleyyy…mndidik..aku try.

bilajiwaterdetikbicara



Bila cinta selama ini dijaga hilang begitu saja…

Bagai nyawa dicabut dari kesuma…

Apakan dayaku mengharap cinta menjadi kejora….

Rupanya bertahan sekadar seketika …

Kejora dijangka makin mmbawa gelora…

Hangat2 cinta yang mampu membakar segala kononya….

Kini lesu di tengah perjalanan asmara….

Betapa aku menyedari….

Cinta datang..cinta pergi….

Menjadikan aku lebih kuat..SENDIRI


p/s: 2 all names frenz, tankz. aku syg mmber2 aku.

Isnin, 22 Mac 2010

LirikItuLbhKrgSama



cobalah hentikan langkahku
kau coba lagi hentikan aku
ku tak pernah tahu keinginanmu
dan tak pernah tahu arah hatimu

ku coba pahami langit
kau cobakan lagi pijaki bumi
di atas hatiku ku tinggikanmu
di atas hatimu kau rendahkan aku

ku tahu semua berubah
engkaupun tahu semua berubah
kau tanyakan lagi keteguhanku
dan dapat rasakan keraguanmu


lebey2 smbg seniri daaaa...


(nyanyi2 spenuh hati)

jgnLupaFlushLepasBuang!!!!


Lanun Cetak rompak…

Korg copy paste org pnyer cite..burn cd…jual…korg mmg hina….curi hsil titik pluh org laen…tp xpe…krg2…korg xtipu customer…klu tipu pon gmbr da sket krg la..(naseb r…nme pon cd culi)…jln stoli still sme..korg juz copy paste…xde edit2…asal org tgok,dpt tawu jln cite sket2,kire puas ati da 2…

Radio bergerak…

Pantang ada latest news,korg la yg akan jdi org pertama yg dpt tawu+org pertama yg akan memberitahu..bgus peranan korg…tp sayang…bnyk crite korg main usung je…korg topup2 crite betol n da cerite yg korg sendiri pon xtawu( buat2 tawu..apekes…)..hinanya korg…smpaikan cite yg xbtol…wat org slah pham…(alasan)….korg cume nk kongsikan…bodoh, xsedar ke keadaan akan jdik lbih begoyang…ckup2la,retired la sblom kna hentam…

Jamban cangkung

Ko senyap je…busuk,bnyk,lama mane pon yg dorg buang…ko menten static je kat c2…ko diam…telan..diam…telan…bluuup2..kata herman…plg2 tidak, ko skodeng je clah kngkng org(dorg yg tayang..salah ke?)apapn,..xkesah la jmban…wlupon ko dicop tmpat simpan setan..kurg2 kau xjdi lanun,curi brg org…ko xjdi radio bgrak,sne cni jaja cerita tepi kain org…..

(Aku baran dgn org yg xflush lpas buang…)

p/s: penulisan datas sekadar rekaan dan tidak ada kena mengena dgn yang 'hidup' mahupun yg sudah “xhidup”. terima lebeyyy....

Selasa, 16 Mac 2010

KAlAuInIBukAnCoPy



klau aku tahu…suma ini indahnya Cuma seketika

aku kalau tahu…seketika Cuma indahnya ia…

aku xkan cuba2 untuk tahu…baek aku diam…terbeku.


Klau aku tahu…begitu peritnya sakit sengsara…

Aku klau tahu…sakit peritnya begitu sengsara…..

Aku xkan cuba2 melambung diri…mencapai dan mencari….


Klau aku tahu…begini onak jalan yg dtempuh…

Aku klau tahu….jln yg dtmpuh ini beronak begini…

Xkan aku cuba2 mendekat walau seinci…menjadi begitu berani…


Kalaulah aku tahu…..aku akan tahu…..xkan aku cuba2…

Aku klau tahu…aku akan tahu...


Alangkah bgusnya ‘kalau’ itu dtg dulu…………kerna aku bisa lebih tahu…ttg itu.


p/s: garu cari kutu…

akuMencontengDindingDunia



Penat bla bcakap dgn org yg xreti nk phm….bhasa org laen..yg reti phm..bhasa diri sendiri …berbuih mulut..meleleh air liur…kebas bibir…bhasa dia jgk yg dia phm…

Skit bila asyik kita yg kna tunjuk…dia pndai angkat jari…tunding…bkan skali..bkan 2 3 kali…tp berkali2….tima kasih psal tunding jari tue da buatkan aku tuli…

Ssah bila i2 slah, ini slah…apa yg betol??ekut cra kau baru betol segala?cara engkau bawak ke syurga?cara aku menempah neraka?ya…aku terlupa…segala yg betol itu dari kau…aku org yg xtahu apa2…

Dunia2…

Kalau la kau boleh berbicara…

Pastinya berjuta2 ragam manusia bakal tercerita…


p/s: bak jari telunjuk 2,nk korek edong..

Jumaat, 12 Mac 2010

kataApaHarusAku


Diluar norma pemikiran manusia yang rasional lagi beradab bila menjadikan kanak-kanak bawah umur sebagai seorang isteri tanpa kerelaan mereka…walaupun mereka masih kanak-kanak namun mereka juga manusia yang punya hak sama sepertimana manusia dewasa….hormati hak sesama manusia..pelakunya pula kononya bukan orang biasa...kepala gerakan agama!!!!!


(metro : 11 mac 2010/bapa kahwinkan anak dalam kereta)

Aku benci topeng manusia!!!

p/s:bersyarat untuk persoal hak?

Sabtu, 6 Mac 2010

dIa OraNg SucI





Kadang2 cuba pandang… 3 golongan manusia ni…

Manusia yang ;

1)takut buat silap dengan manusia,tp xtakut buat silap dengan Tuhan.

2)takut buat silap dengan Tuhan, tp xtakut buat silap dengan manusia.

3)takut buat kesilapan dengan Tuhan mahupun manusia…

(selingan….)

Bagi yang benar2 menjagai dan menghayati hubungan dengan tuhan…aku pasti mereka juga mampu untuk membajai hubungan yang baik sesame manusia….namun,reality…xsemua seperti itu…

Jgn melihat seorang yg berserban,berjanggut.. sebagai seorang yang sempurna…juga jgn menghukum seorang yang berimej funky punky sebgai seorang yang terkubur peribadinya…

Aku bukanlah seorang anti golongan berimej suci…juga bukan pro bagi golongan berimej sebaliknya……

Tp pengalaman mengajar aku menilai kedua2 golongan…antara kawan2 yg ‘baik2’ dengan kawan2 yang ‘bukan baik2’….aku lebih suka berkawan dengan mereka yg ‘bukan budak baik’ dengan mereka yang ‘baik’…kenapa???

‘budak baik’ terlalu sempurna bagi org yg mcm aku…………bila terlalu sempurna,’budak baik’ akan mempersoalkan ‘ketidaksempurnaaan’…..hampir segalanya tidak sempurna hingga ‘budak baik’ lupa nk menilai diri sendiri yg cukup sempurna tu..

(kenyataan diatas bukan bersifat mutlak)

Aku mentafsir mereka daripada mata aku…mata yg cukup naïf untuk melihat…

Aku mentafsir diri……yang goncang meniti kehidupan.



p/s: Aku bukan orang sempurna.

Friendship means a lot….

Isnin, 1 Mac 2010

BID



Aku tidak memaksa kau menjadi aku…

Aku tidak menuntut kau menjadi aku…

Jadilah sesiapa saja yg kau mahu…

Terbanglah setinggi mana yang kau mampu…

Ciptakanlah duniamu yg bukan duniaku…

Aku xkan pernah menghalangmu….

Cuma 1 pintaku….

Jangan kau mendustai Tuhanmu…

Kerna…

Siapapun kamu….

Apa pun jalanmu….

Penghujung kita Cuma satu….



p/s: aku tahu kau tahu…..

Khamis, 25 Februari 2010

testing...1,2,3...


p/s: susah jgk nk jd pelukis ni ye...=)

CAKAP TERLONDEH



‘aku dah cakap..jgn smpai kna jajah semula. Undi 2 bagi kat org melayu..tp keras kpala..degil..nk jgk undi puak b@#i 2..skrg tgok..sambutan maulud nabi pon xbleh sambut. Puak yg pejuang islam knonya..tp bila puak B@#i tu buat mcamnie xda plak kata apa2..dh kena dekat sekutu sendiri..senyaplah..mcamni knon nk bela agama…pergi mamp#@ lah..sama2 B@#i..’

‘apa yg kau mara kan sgt ni seman…?’

‘ni ko tengok ni ha..(sambil mengibas2 surat khabar berita hairan)…kat negeri dot2..dh xda smbutan maulidur rasul dah..tula..pilih lg puak b@#i ni..lama2 habis agama kita ni’..keras nada seman yg sedang membaca senaskah surat khabar itu.

‘xhormat agama orang.terlupa la tuh yg hidup dorang ni menompang.dh hidup mnompang 2 buat ja cara mnompang. Ni x..ada ja yang nk ubah..sana cnie ubah.bab agama pon nk ubah jgk.mmg b@#i sungguh!!!’…ibarat seorang penganalisis politik semasa pulak lagaknya…

‘esok pagi ada perarakan. Dengar katanya dari depan balai raya sampai ke masjid…ikut x ko man?’

“x…..”

‘aii..sejak bertahun buat perarakan ni,xpenah pulak aku nampak ko man…nk kata ko kerja..ko 2 dh pencen..’

‘aku ada hal lah’…jawab seman selamba menghabiskan sisa kopi o kaw yg masih tinggal…

Seman setat moto….

‘nk ke mana man?’

‘balik…………………’



p/s: kuman diseberang nmpak…gajah depan mata xnmpak plak..

Rabu, 24 Februari 2010

Mari belajar simpul bahasa..



Simpul2 bahasaa kita harini adalah………..jeng3…

‘Ringan mulut dari kentut’

Definisi : Orang yang banyak cakap tanpa berfikir terlebih dahulu kesan percakapan mereka atau dengan erti kata lainnya cakap maen lepasssss ja.

p/s: busuk2 kentut, hilang kna tiup angin…busuk2 mulut,buat orang naik angin!!!

Sumpahan keturunan..???



Angpa pcya dgn smethg2 yg berunsur mistik??aku xtaw bg org len..tp bg aku seniri,aku xmenafikan yang dunia ni wujud banyak unsur mistik…lebih sedap lagi…kuasa spiritual…

“spirit2 of the coin,come to us and show us who u r “, ok2.2 bebel…

Dari muda smpai la lani(yg xbapa nk muda=) ),mcm2 bnda yg aku dh jumpa yg makin meyakinkan aku dengan kewujudan kuasa mistik.

Seram atau x…..mistik atau realistic…bila……………………;

(a) Hujan yg lebat lansung xterkena walau setitik kat tubuh yang berada di tengah2 hujan….

(b) Dapat menduga kehadiran orang yang jauh tanpa diberitahu…..

(c) Bayi yang dikandung 9bulan,tiba2 hilang….

(d) Tua uzur yang selera makan mengalahkan selera seorang lelaki gagah perkasa……

(e) Mata yang terpejam tapi dapat melihat segala perbuatan………

(f) Melihat mereka yang sudah lama pergi muncul pada keheningan malam……………….

(g) Dll…(ketika ini jam menunjukkan jam 3pagi)...

Angin meniup sejuk tulang temulang…langsir beralun ayu…tingkap terbuka luas…menampakkan kegelapan di luar sana…telinga menangkap bunyian yg kurang enak didengar pada ketika malam….

Makin lama….makin kuat terasa bunyian itu……

makin… kuat…

makin…. jelas…

makin…..nyata…..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

woi mamu…slow sket la tidoq tue..berdengkuq srupa menyanyi plak…

aiceh…..=P

p/s: engat..kita xnampak depa…tp depa nmpak n selalu ada sekeliling kita.

Jangan pandang…pejam.

2 - 1 =1



Ibarat melihat sebelah mata………..xbnyak kau lihat.

ibarat mendengar sebelah telinga….kurang kau dengar….

Ibarat bernafas sebelah rongga hidung…sesak…

Ibarat berjalan sebelah kaki…susah…

Ibarat berenang sebelah tangan…tenggelam…

Mengapa perlu guna 1 andai kau punya 2 yang sempurna??


P/S:otak kiri kawal kanan..

otak kanan kawal kiri...

kiri + kanan =otak

Sabtu, 20 Februari 2010

TERPANDANG


manyak stoli mau kasi angkat masa cuti itu ali…manyak sgt…smpai xtaw mana 1 mau kasi tulis..hak3..haiyaa…manyak mkan limau pri..lidah pelat...sooli…

‘berat mata memandang,berat lagi bahu memikul’…1 simpulan bahasa@ peribahasa pon aku xpasti…tp selalu kat skola dulu kna wat karangan pasal benda ni..bercakap pasal berat mata memandang…

memang dah berat sangat dah mata ni memandang..banyak benda kat luar sana yg memberatkan mata untuk memandang…

aku nak senaraikan benda2 yg memberatkan mata aku untuk memandang…(sudut pandang orang yg xbapa pndai nak memandang)

· Berat memandang pelosok Negara dikuasai banjir2 pendatang…xcukup 1 malaysia,kita upkan Negara kita jadi Negara 1 dunia…macam2 ada…bawak dari jiran sebelah, indon sampai le ke bangla sana…

· berat mata memandang anak2 melayu kita yg dressing mengalahkan omputih…mana agama..mana adat…bin…binti…hancusss….up 2 date bro…jangan kolot.(xkan melayu hilang d dunia…relevan lagi ka)

· Berat mata memandang baby2 baru celik tengok dunia kena humban dalam tong sampah…weh…pandai makan pandai simpan la weh!!!bodoh!!!

· Berat mata memandang golongan yang mudah gila tersesat dalam beragama…ayah pin…rasul melayu….berlambak2..lagi ajaran palsu...lgi berat bila educated punya orang pon leh biakan edung diikat tali…mengikut…menurut…goncang!!

· Berat mata memandang bila rakyat ditindas dalam diam2…harapkan pemimpin,pemimpin rembat subsidi..hari ke hari segala harga brg naek lagi…sapa peduli???aku peduli!!!

· berat mata memandang dunia yg dah jadi medan perang…sana cnie perang,perang,perang…ramainya nyawa yg terkorban…murah sungguh nilai nyawa kurniaan tuhan…

· berat mata memandang kehidupan yang bakal datang…apalagi yang akan tinggal….kalau dah harini dah bnyak sangat timbul kesongsangan….


p/s:eyemo xcukup untuk melegakan keletihan mata yg memandang kehidupan…

Jumaat, 19 Februari 2010

berangan…salah ke??



Berangan…satu aktiviti yg aku xpasti org lain suka atau x..tp bg aku,aku seorang yg suka berangan…pasti..=)…pantang ada masa free ja..berangan la aku..kesana..kesini…melayang jala kepala nie…

Aku angankan banyak benda dalam hidup nie…bermacam2…sedar xsedar ada jugak angan-angan aku yang dah jadi kenyataan…tp kebnyakkan angan2 aku tinggal angan2 je la.he3…suka2…je berangan benda yg mmang xmampu nk direalisasikan pun…berangan nak jadi sorang gitaris terkenal (tp tgan mati,mmg xda bkat maen gitar)…berangan nak jadi sorang perdana menteri Malaysia(perangai hampeh,social 0)…berangan nak jadi superhero macam batman(nak melompat pon xjauh,ada hati)…berangan nak ada bini tinggi2 macam model (terlupa aku ni xckup inci+xbapa nk ensem)…ha3…macam2 sangat angan2 aku…

Salah ke berangan..??

Salah ke menjadi mat jenin yg suka berangan..?

Bagi aku..xsalah berangan…xsalah mnjadi mat jenin..aku pecaya ramai orang yang sama mcm mat jenin..suka berangan..tp samada mereka malu o xsedar dengan kehadiran angan2 mereka tue..

Aku ada terbaca satu petikan oleh Aziz Desa yang memperihalkan tentang angan2 mat jenin..mcmnie la lbih kurang bunyinya…

hinakah mat jenin yang memasang angan2 untuk menjual kelapa dan kemudiannya mahu berurusniaga agar dapat membeli ayam, itik, kambing, kerbau, gajah dan kemudian mahu memiliki puteri raja??mat jenin tidak mencuri,tidak menipu,tidak menerima rasuah bagi mencapai matlamat atau angan2nya. Dia memulakan langkah mencapai angan2nya dengan memanjat pokok kelapa………………mat jenin adalah simbol kekuatan semangat orang melayu. Angan2nya adalah lambang pemikiran kreatif,inovatif lagi futuristic”………..

Salah ka berangan???

Salah ka menjadi mat jenin.???

Lirik lagu penyanyi dulu2…JJ..

marilah berjoget…

Berjoget angan xsudah..

Berangan…xsalah…

Asalkan tahu bertempat….’

Tepuk dahi,tanyalah diri seniri samada salah o x berangan nie…

Kenapa salah dan kenapa x…

Suma orang ada pandangan masing2…

Berangan+usaha+tawakkal =KEJAYAAN….(insyaallah)