Selasa, 2 Februari 2010

penat sungguh

Letih cari bahan untuk kajian lapangan subjek ID..komitmen dengan kajian yg perlu disiapkan telah membawa aku ngan sahabat2 laen ke felda sg sayong..dekat sangat dah dengan rumah penyanyi yg pernah mengamatkan Negara dengan aura dari program reality tv suatu ketika dahulu..
Selama ni,rupanya ramai orang melayu yg melibatkan diri dalam perniagaan. Sapa ckap org melayu xpandai meniaga,malas,reti mkn subsidi je….org melayu pown hebat jugak lah. Ramai orang2 melayu melibatkan diri dalam perniagaan kecil2an atau dengan kata saintifiknya IKS( industry kecil n sederhana)..banyak produk yg dikeluarkan…kerepek,kraft,jeruk asam,telor masen…..dan banyak2 lagi…
penglibatan bumiputera tue memang dah mggalakkan sangat dah…xsia2 segala bantuan yg kerajaan bagi selama ni…tp…sayang sunggguh bila ada segelintir daripada individu yang berkemahiran,berpeluang,berkemampuan ini tidak mempunyai kemahuan dalam memajukan lagi perniagaan yg mereka ceburi…aku xcakap semua k tapi pecayala, ada insan2 istimewa ini sekadar cukup dengan apa yg mereka ada sekarang.walaupun mereka berpeluang, tapi mereka menolak peluang2 bagi membantu mereka mencapai tahap lebih tinggi dalam perniagaan..nielah golongan yg dinamakan golongan ‘ besederhana’……@mungkin ada orang yg musykil dengan apa yg aku cakapkan ni…tahlah wehh…aku pon ngah muskil…muskil napa leh wujud golongan besederhana dalam keadaan macamnie.


yg xdapat bantuan merungut2,jerit2 nak kan bantuan….
Yg nak dihulur tangan,lari tutup pintu plak…
Xpaham...




p/s:'Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tidak mengubah nasib mereka sendiri.' (surah ar-Rahman,133)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku juga pendengar.