Ahad, 31 Januari 2010

KONSEP

Subjek Microteaching bagi sesetengah orang mungkin adalah platform dalam membentuk keyakinan dan kemahiran dalam melaksanakan proses pengajaran..tapi bagi aku, dibawah bimbingan PUAN ROHANA, PR bukan sekadar menerapkan kemahiran dan keyakinan malah lebih daripada itu. Penghayatan konsep kebergantungan kepada Tuhan dalam membentuk keperibadian yang terisi nilai2 kemanusiaan,nilai2 keimanan dan segala nilai yang membawa kepada kebaikan…itulah yg cuba diterapkan kepada kami sepanjang berada dibawah bimbingan PR…

Dulu mungkin aku tidak berapa jelas dengan konsep ini,namun hari demi hari,Allah telah membuka mata dan seluruh pancainderaku untuk melihat konsep ini dengan lebih terang dan mendalam…makin hari aku semakin memahami konsep yang cuba dibawakan ini…xluak ilmu jika dikongsi,moga insyallah bertambah2 lagi…

Penciptaan manusia bermula daripada seketul tanah…lalu ditiupkan dengan hembusan roh oleh Allah SWT..menjelmalah kita menjadi seketul daging didalam rahim ibu yg tercinta…cukup masanya,lahirlah kita sebagai seorang manusia. . lahirnya kita adalah dari kasih ibu dan ayah, namun kita harus sedar awalnya penciptaan kita adalah dari kuasa yg Maha Esa…Sebagaimana kita bergantung kepada ibu dan ayah, kita seharusnya lebih lagi bergantung kepada Maha Pencipta kejadian kita.kerana DIA memiliki kita sepenuhnya dalam kehidupan fana ini.

Allah adalah tempat bergantung segala sesuatu, maka kita harus bergantung sepenuhnya hanya pada Allah. Dan apabila kita telah benar-benar hanya bergantung kepada Allah, beertinya kita tidak akan pernah meminta sedikit pun kepada selain Allah. Kerana hanya Allah yang Maha Mengetahui segala kehendak kita. Dan yang sesungguhnya adalah, tidak ada sesiapapun dan apapun yang mampu menolong kita, selain Allah dan izin-NYA.

Manusia pada lumrahnya memiliki keperluan dan jua kehendak..berbeza2 diantara sesame kita..dlam mmenuhi kehendak hidup,sedar atau tidak,masih ada atau mungkin ramai diantara kita yang masih bergantung dan berharap kepada sesame makhluk…aku sendiri tidak terkecuali. kerana itu sebagian dari kita sering berusaha sekuat tenaga untuk mendapatkan simpati dan bantuan dari mahluk… Ini adalah satu amalan yang sudah terbiasa dalam kehidupan kita.kita mengharapkan makhluk menentukan/menilaikan tindak tanduk kita melebihi Tuhan Yg Satu.Ini adalah kekeliruan yang sangat besar kerana disini secara tidak langsung kita menolak konsep kebergantungan kepada Tuhan yg seharusnya kita amalkan.

pada dasarnya, mahluk yang kita jadikan tumpuan harapan, sebenarnya tidak mempunyai kuasa pun untuk memenuhi keperluan dan kehendak kita tanpa izin Allah SWT.. hanya Allah lah yang mampu membuat segalanya terjadi. Allah jugalah yang mengatur senario dibalik segala peristiwa. ..Tidak ada satupun yang terjadi di dunia ini, yang terlepas dari pengawasan dan pemantauan-Nya.jiwa kita milik Allah…Kita adalah kehidupan yang berada dalam genggamannya.berharaplah…berimpianlah..berdoalah kepada Allah kerana doa adalah ruang untuk kita menzahirkan pengharapan dan kebergantungan kepadaNYA.

Bila hati selalu mengingatiNYA, maka DIA juga akan selalu bersama dan merestui segala perjalanan yang kita jalankan…insyaallah,pertolongan Allah adalah pasti.yakinilah DIA adalah tempat untuk kita menggantung segala harapan dan keinginan….

‘Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu ‘(QS. Al Ikhlas [112] : 2).




p/s: Induksi nilai………….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku juga pendengar.