Ahad, 31 Januari 2010

Bahasa me Layu


Perubahan alam kanak2 kepada alam remaja…transformasi remaja kepada dewasa..wah,suatu ekosistem yg xdapat dinafi elakkan oleh semua yg bernama manusia…jua yg sama waktu dengannya..

Konflik adalah satu kosa kata..

Sedang mengalami konflik adalah satu frasa

Aku sedang mengalami konflik’ adalah satu klausa….

Suatu ekosistem biasanya akan terdiri daripada beberapa peringkat

peringkat kanak2 dapat didefinisikan dengan satu kosa kata=main.

Peringkat remaja dapat didefinisikan dengan satu frasa=sedang belajar

Peringkat dewasa dapat didefinisikan dengan satu klausa=aku tidak main-main,aku sedang belajar…..

Situasi bagi setiap peringkat adalah berbeza2

Alam kanak2=lollipop,aiskrim,atromen,power rangers…….main2

Alam remaja=kawan,awek,motor,pelajaran….joli….main….

Alam dewasa= cinta,kerja,rumahtangga……pening kepala??????

Aku sedar aku berada dalam satu ekosistem…dipenuhi pelbagai klausa….pada peringkat menuju kedewasaan…bagi situasi hjung remaja memasuki situasi dewasa




p/s: mlm2 hari cari bintang..mata xpejam2…dlm gelap mlam…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku juga pendengar.