Khamis, 24 Disember 2009

‘Assalamualaikum…abg dh smyg sbuh?’.. ‘waalaikumussalam..dah…ada pa ni mak?’ .... ‘ni mak nk cita che ngah dh xdak.dh ckup hukum dah…..’ ‘innalillahwainnalillah…..bila lg mak?....’ ‘semalam…pkoi 12.sngah..mak baru balik ni…xpala abg na,mesej abg chik,cita kat dia..mak nak g pulak ni,lpas zhor satgi nk simpan dh…ngaji elok2,jgn lupa smyg…’ ‘ya2..insyaallah…kim salam ayah…apa2 pn cita nah..assalamualaikum…’ ‘insyaallah,waalaikumussalam.’

Pkoi 6:45 pagi…mak call…

che menakan aku dh xda lg kt dunia ni…satu2nya che(datuk) menakan(sedara) yg aku still ada dh pegi mengadap illahi…Allah,Allah,Allah…..che ngah sorg datuk yg baik..dia dh lma sakit..sakit tua..teringat aku masa las aku jmpa dia ritu…masa tue dia tgh sakit…teruk sgt…masa tue,dia dh xdpt cam sora anak2 dia..prckapan dia pun dh mula teruk..ssah nk dgar apa yg dia ckapkan..mcm meracau,tp meracau yg terlallu perlahan…bdn dia klu dpegang,dh mcm lembik2…mak penah ckap,law pegang tgn,kaki org yg sakit n dh xda asa mcm pgang kaki o tgn yg da isi,dh asa lembik,2 salah 1 tanda yg si pesakit dh dkat dgn sang maha pencipta..tp 2 juz salah 1 tnda yg org2 tua kongsikan…sejauh mna realitinya tue,wallahuallam.apa yg mengharukan aku,walaupun dlm kdaan yg mcm2, che ngah tetap xlupa smyg..dia selalu tnya, ‘dh msuk waktu dak lgi..aku nk smyg nie’…lpas tue dia kibas2 tgn mcm org ngah takbiratulihram…klu dgr tol2 apa yg dia ckp,kita akan dgr yg dia sbnrnya ngah bca surah al-fatihah…allahuakbar…allahuakbar…allahuakbar…hati aku betul2 tersentuh..dlm kdaan mcmtue,dia masih mengingati solatnya..mmbuktikan betapa dia benar2 menjaga solatnya semasa chat…

Pantas terdetik persoalan…..

‘Aku??????’........................


p/s: al-Fatihah untuk arwah che ngah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

aku juga pendengar.